Stabat Mater & Salve Regina

Het concert

  • Stabat Mater van Antonio Vivaldi  (1678-1741)
  • O hilf, Christe van  Heinrich Schütz (1585-1672) (gezongen door Vokaal Ensemble "A Ladies Concert")
  • In die Heiligen fünf Wunden dein van  Johann Erasmus Kindermann (1616-1655)  (gezongen door Vokaal Ensemble "A Ladies Concert")
  • Salve Regina Vivaldi
  • Ave Maria van  Giulio Caccini (1551-1618)  (gezongen door Vokaal Ensemble "A Ladies Concert")
  • Salve Regina van Johann Adolf Hasse (1699-1783)
  • Stabat Mater van Alessandro  Scarlatti (1660-1725)

Historische Achtergrond

De gezangen tijdens de eredienst van de Rooms-katholieke kerk waren eeuwenlang de enige gecultiveerde muziek in onze westerse samenleving. Tot en met de Renaissance zijn trouwens nagenoeg alle tenchische en esthetische vernieuwingen in de muziek vanuit de kerkmuziek ontstaan.

Pas in de Barok komt daar echt verandering in. De profane muziek wordt dan belangrijker en zij begint ook meer en meer het uitzicht van de kerkmuziek te bepalen. Gezangen die men een extra reliëf wilde geven tijdens de eredienst worden van dan af naar het voorbeeld van de opera met solistische en concerterende stukken ook voor gebruik in de kerk uitgewerkt.

Het Stabat Mater, de bekenste sequentia voor het feest van Onze Lieve Vrouw van Zeven Smarten (15 september) en het Salve Regina, dat dagelijks herhaalde keren als slotantifoon ter ere van Onze Lieve Vrouw in het Officie doorheen het jaar gezongen wordt, zijn er voor de hand liggende voorbeelden van.

Ontelbare componisten in alle katholieke landen van Europa hebben ze op muziek gezet. Tijdens de Barok ging het vooral om Italianen of om buitenlanders die in Italië werkzaam waren. Zo schreef Antonio Vivaldi bijvoorbeeld een Stabat Mater en een Salve Regina voor Venetië, Alessandro Scarlatti een Stabat Mater voor gebruik in Rome en de Duitser Johann Adolf Hasse een Salve Regina voor Napels.

We krijgen deze werken heden ten dage nooit meer tijdens de eredienst te horen en ook concerten met religieuze muziek in of buiten de kerk blijven eerder zeldzaam, enkel "Schlagers" niet te na genomen. Daarom nam Pro Voce het initiatief om ze nog eens te laten klinken op een matineeconcert.

De sopraan HelgaVan Campenhout,geboren op 10/11/70,werd op zeer jonge leeftijd in de muziekwereld ondergedompeld. Vanaf haar zevende volgde ze piano en later zangles aan de muziekschool te Grimbergen. Contratenor Peter Ickx stimuleerde haar om van zang een belangrijk hoofdstuk in haar leven te maken. Aan het conservatorium van Bergen behaalde ze als sopraan mede dankzij begeleiding en inzet van Mevr. Gerda Hartman de eerste prijzen voor concert- en operazang en in juni 2003 onder impuls van Peter Ickx het Hoger Diploma voor operazang met onderscheiding.

 

De opera studio van de Munt engageerde haar om mee te werken aan ‘Le nozze di Figaro’ van W.A. Mozart. In de’ Zauberflöte ‘, eveneens van W.A.Mozart , vertolkte ze de eerste dame van de ‘Koningin van de nacht.’ In juni 2003 vertolkte ze de rol van ‘Belinda’ in de barokopera ‘Dido and Aeneas’ van H. Purcell. Deze opera werd omwille van het succes hernomen in 2004. In augustus 2007 engageerde Idée Fixe haar om de rol van Fiordiligi in de opera ‘Cosi fan tutte’ van W.A. Mozart voor haar rekening te nemen. Ze vertolkte dit jaar de rol van Donna Elvira in’ Don Giovanni’ van Mozart in het Théâtre Poème te Brussel en het kasteel van Seneffe.

 

Naast operavertolkingen wijdt Helga Van Campenhout zich ook aan concertuitvoeringen. Reeds sinds geruime tijd werkt ze samen met componist Chris Carlier in volgende muziektheaterproducties: ‘Eligie van het Wezenkind’, ’Bela’s Bestiarium’, ’De Hondsdagen’ en ‘Krsk’ en ‘Spoon River’. Onlangs zong ze in opdracht van het Cultuurfonds ‘ de Noordrand’ een compositie van Johan Hoogewijs (filmcomponist). Ze verleent tevens haar medewerking als zangcoach aan verschillende muziektheaterproducties.

Peter Ickx

Peter Ickx is geboren in Antwerpen in 1958. Al vroeg voelt hij zich aangetrokken tot klassieke muziek.

Hij studeert piano en blokfluit en zingt in zijn jonge jaren in het bekende knapenkoor van het Sint-Lievenscollege, waar hij ook enkele jaren school loopt.

Na de humaniora studeert Peter viool en zang aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen. Hij behaalt er de Eerste Prijs Notenleer en het Pedagogisch Getuigschrift voor Kamermuziek en nadien een Meestergraad. Aan het Vlaamse Conservatorium van Brussel en het Conservatoire Royal de Musique de Bruxelles behaalt hij Eerste Prijzen en het Hogere Diploma Chant-Opéra en Chant-Concert. Hij is de eerste gediplomeerde contratenor in België.

Tijdens zijn zangopleiding krijgt Peter les van Liane Jespers, Louis Devos, René Jacobs (Basel), Ludovic de San en Loh Siew Tuan (London). Onder hun leiding werkt hij aan zijn talent en verdere muzikale ontplooiing.

 

Peter specialiseert zich in de genres concert, lied, opera en oratorium en zingt op korte tijd een indrukwekkend repertoire bijeen.

 

Geregeld vertolkt hij met succes recitals in o.a. de foyers van de Bourla- (Antwerpen) en de Muntschouwburg (Brussel) maar ook meer en meer in het buitenland zoals Italië, Kroatïe, Polen, Israël, Frankrijk…